Introwertyk, ekstrawertyk, a może jedno i drugie?



Myślę, że na początek dobrze byłoby wyjaśnić, czym są oba te pojęcia. Może nieświadomie, ale często używamy ich, stosując synonimy. Introwersja i ekstrawersja to dwa typy postaw. Ekstrawertyk kieruje wszystko do zewnątrz, natomiast introwertyk do wewnątrz, na swoje myśli i emocje. Ekstrawertycy czują się bardzo dobrze w towarzystwie innych osób, najczęściej swój czas spędzają właśnie w gronie przyjaciół. Z reguły to ludzie tryskający wręcz energią. Posiadają wiele zainteresowań, sprawia im przyjemność bycie w centrum uwagi i nie mają żadnego problemu z wygłaszaniem wszelkich przemów i tym podobnych. Lubią być chwaleni, a i to przynosi im wiele korzyści w pracy. Ekstrawertycy to po prostu urodzeni optymiści! Introwertyk każde przeżycie kieruje do wewnątrz siebie, rzadko lubi o tym rozmawiać. Swoją siłę i zapał czerpie w samotności. Potrzebuje dużo ciszy i spokoju. Największą ich cechą jest opanowanie-zanim coś zrobi, dobrze to przemyśli. Źródłem natchnienia introwertyka są uczucia, przeżycia, czyli właśnie świat wewnętrzny. Są dobrymi słuchaczami, ich zainteresowania są bardzo określone. Introwertycy lubią swoją samotność, więc posiadają naprawdę niewielu przyjaciół. Na świecie najwięcej jest jednak ambiwertyków, czyli osób, które łączą na raz cechy introwersji i ekstrawersji. Myślę, że sama należę do tej grupy, ponieważ czasem lepiej pracuje mi się w samotności, czerpię inspirację z własnych przeżyć, bądź idei. Jednak z drugiej strony jestem osobą towarzyską, optymistyczną. Z wiekiem poziom ekstrawersji się obniża. Ekstrawertykami są też głównie kobiety, chociaż trochę ciężko mi w to uwierzyć. Ponieważ to one są bardziej depresyjne i mniej kolorowo patrzą na świat.

Futro-Moodo
Koszula-SH
Spodnie-Sinsay
Buty-House


You May Also Like

3 komentarze

  1. Całe życie myślałam, że jestem introwertykiem ale kiedy zaczęłam być bardziej świadoma swoich cech charakteru okazje się zupełnie inaczej :) Świetne zdjęcia!
    Mój Blog

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przesadzałabym z tak dokładną charakterystyką. Introwertyk to po prostu człowiek ładujący energię w samotności, ekstrawertyk - wśród ludzi. To, czy dana osoba będzie żywiołowa, czy nie, czy będzie pesymista, czy optymistą - to już zupełnie inna bajka ;) W ogóle często źle określa się ludzi przez tego typu stereotypy: np. mam kolegę, bardzo aktywnego fizycznie, który jest wiecznie pełen energii i pomysłów, a jednocześnie większego introwertyka chyba nie znam. Często też ludzie określają się introwertykami bo są nieśmiali - a nieśmiałość nie ma z tym nic wspólnego ;) Potem dorastają, walczą z tą cechą i okazuje się, że są ekstrawertykami XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego też w treści zawarłam, że niektórzy ludzie posiadają cechy i jednego i drugiego. Moja wiedza jest oparta na tym, czego dowiedziałam się od psychologa, dlatego charakterystyka jest trochę bardziej obszerna. :)

      Usuń